Çekişmeli Boşanma Davası Ne Demektir

Çekişmeli boşanma davası, anlaşmalı boşanma dışında kalan eşlerin ihtilaf halinde oldukları tüm boşanma davaları olarak tanımlanabilir. Eşlerin boşanma hususunda veya boşanmanın tazminat, nafaka, velayet gibi sonuçları hakkında anlaşamamaları halinde ancak çekişmeli boşanma ile boşanmaları mümkün olacaktır. Bu durumda tazminat, nafaka ve velayet gibi konularda nihai kararı hakim verecektir. Anlaşmalı boşanma davasında ise eşler tüm konularda mutabakat halinde olduklarından bir çekişme söz konusu değildir ve eşlerin iradeleri doğrultusunda boşanma gerçekleşebilmektedir.

BAKINIZ: Anlaşmalı Boşanma Davası https://www.hukuknotlarim.com/anlasmali-bosanma-davasi/

çekişmeli boşanma davası

Çekişmeli Boşanma Davası Sebepleri

Çekişmeli boşanmada dava eşlerden biri tarafından açılır. Bu davada boşanmak isteyen eş, boşanma haricinde karşı taraftan tazminat, nafaka gibi çeşitli taleplerde bulunabilir. Aynı şekilde kendisine karşı dava açılan eş de boşanmak istiyorsa o da cevap dilekçesinde karşı taraftan tazminat, nafaka gibi taleplerde bulunabilir. Boşanma hususuna ve hangi tarafın tazminat veya nafakaya hak kazanacağına çekişmeli yargılamanın neticesinde hakim belirleyecektir.

Peki hakim tazminatı neye göre belirler ? Burada önemli olan tarafların kusur durumlarıdır. Bir tarafın tazminata hak kazanabilmesi için boşanmaya giden süreçte karşı tarafın daha kusurlu olduğunu mahkeme huzurunda delilleriyle ispat etmesi gerekir. Aşağıdaki linki yer alan yazımızda fiziksel şiddet, psikolojik şiddet gibi kusura ilişkin olarak öne sürülebilecek iddiaları ve ayrıntılarını bulabilirsiniz.

GÖZAT: Boşanma Sebepleri https://www.hukuknotlarim.com/bosanma-sebepleri/

Boşanma ve Diğer Talepler

Eğer boşanmak isteyen taraf, boşanmaya sebep olan olaylarda kusursuz olduğunu veya karşı tarafın daha kusurlu olduğunu tanık veya diğer delilleriyle ispatlayabilirse mahkeme boşanma kararı vereceği gibi eğer talep edilirse boşanma ile birlikte karşı tarafın kusuru oranında maddi ve manevi tazminata da hükmedebilir.

BAKINIZ: Boşanmada Maddi Tazminat https://www.hukuknotlarim.com/bosanma-davasinda-maddi-tazminat/ ve Boşanmada Manevi Tazminat https://www.hukuknotlarim.com/bosanma-davasinda-manevi-tazminat/ yazılarımıza göz atabilirsiniz.

Nafaka ise tarafların kusur durumlarından bağımsız olarak boşanma ile maddi anlamda yoksulluğa düşecek taraf lehine, diğer eşin maddi durumu ile orantılı bir şekilde takdir edilmektedir. Eş kendisi için tazminat istiyorsa bu yoksulluk nafakası, müşterek çocuk için istiyorsa iştirak nafakası olarak adlandırılmaktadır.

Tarafların on sekiz yaşından küçük müşterek çocukları varsa bunların hangi tarafın velayetine verileceği de yine tarafların kusur durumlarından bağımsız olarak çocukların menfaati gözetilmek suretiyle hakim tarafından belirlenmektedir. Bu noktada hakim kendini ifade edebilecek yaştaki çocukları uzman pedagog eşliğinde dinleyebilir, uzman pedagogtan bu konuda rapor hazırlamasını isteyebilir, tarafların sosyal ve ekonomik durumunu da göz önünde bulundurarak bir karara varır.

AYRINTI İÇİN: Boşanmada Çocuğun Velayeti https://www.hukuknotlarim.com/velayet-davasi/

Çekişmeli Boşanma Süresi

Çekişmeli boşanmalar, anlaşmalı boşanmalara göre daha uzun sürebilmektedir. Bunun sebebi tarafların haklılık durumlarının tespiti açısından mahkemenin gerçekleştirmesi gereken usuli işlemlerdir. Anlaşmalı boşanmada taraflar tüm konularda mutabık olduklarından bir gün içerisinde dahi boşanabilmeleri mümkündür. Yine taraflar verilen karara razı olduklarından hükmü temyiz etmemekte ve hızlı bir şekilde boşanma kesinleşmektedir.

Çekişmeli boşanma davasında ise öncelikle dilekçeler teatisinin tamamlanması beklenmekte, karşılıklı dilekçeler verildikten sonra tarafların delilleri toplanmakta, ilgili kurumlardan getirtilmesi gereken bilgi ve belgeler için müzekkereler yazılmakta, tarafların tanıklarının dinlenilmesi için celseler açılmakta, müşterek çocuklar varsa onların velayeti hususunda bilirkişi raporları beklenmekte, boşanma ile ilgilisi bulunan ceza davası varsa bu davaların neticelenmesi beklenebilmekte ve böylece davanın ilk derece mahkemesinde neticelenmesi bir iki yılı bulabilmektedir.

Taraflardan birinin aleyhinde olan mahkeme hükmünü istinaf ve temyiz etmesi halinde bir de üst yargı mercilerindeki süreç başlamakta, bu sürece bir iki yıl daha eklenebilmektedir. Alanında uzman bir boşanma avukatı elbette usuli süreçleri iyi bildiğinden bu süreci bir nebze kısaltabilse de çekişmeli boşanma davası sürecinin anlaşmalı boşanma kadar hızlı bir şekilde neticelendirilmesi çoğu zaman mümkün olamamaktadır.

Çekişmeli boşanma hakkındaki sorularınızı yazımızın altına yorum bölümüne ekleyebilirsiniz.

Çekişmeli Boşanma Davası Ne Demektir

2 Yorum sayısı
2 Yorum cevapları
0 Takipçiler

En çok tepki verilen
En yeni yorum dizisi
3 Yorum sahipleri
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Ece

Esim bana dava acmis sozde.6 nisanda actim dedi.ama hala elime kagit gelmedi.e devlettende baktim yine yok.dava acikmismidir nasil ogrenirim.evi terketti ve ben bosanmak istemiyorum ne yapmaliyim

admin

E-devlette görünmüyorsa muhtemelen açmamıştır, bu noktada e-devlet haricinde bunu doğrulamanız mümkün değil. Açtıysa er geç size tebligat gelir.

Ayşe

Ben 7 yıllık evliyim eşimle bir türlü fikirlerimiz uyumşuyor ben ailemin baskısıyla kızım için yürütüyordum bu evliliği 1 yıldır da eşimden soğudum herşeyi batmaya başladı horlaması yemek yerken ağzını şapırdatması ve en önemlisi ben istemediğim halde zorla birlikte olmak istemesi bu durum sonucunda soğudum. Şimdi ayrılmak istiyorum eşim ayrılmak istemiyor tek taraflı bi boşanma olcak bunlar boşanma için yeterli mi yoksa sürekli kavga ettiğimize şahit komşuları da tanık olarak mahkemeye çıkarmalı mıyım tek taraflı mahkeme kaç celse sürüyor

admin

Anlattığınız iddialarınızı ispatlamanız gerekiyor. Tanık dinletmeniz gerekiyor, evet. Davanın ne kadar süreceği mahkemenin iş yoğunluğuna bağlı.